Mindent a kutyákról

Mindent amit a kutyákról tudni akarsz. Itt megtalálod! Legyen ez nevelés, tanítás, vagy bármi más


Képzett és/vagy domináns?

Vajon a képzett kutya még mutat-e domináns viselkedést a családban?
Ehhez definiáljuk a két fogalmat.
Képzett kutya azt jelenti, hogy valamilyen feladatra, munkára megtanítottuk kutyánkat.

Dominancia: fölérendeltség, irányító jelleg
Ha kutyánk több feladatot képes végrehajtani még nem jelenti azt, hogy nem domináns a családban. És fordítva is igaz. A nem domináns kutya, amelyik hajlamos engedelmeskedni, még nem jelenti azt, hogy képzett is.

Nagyon fontos ezekre odafigyelni. A dominanciát viszonylag gyorsan és bizonyos módszerekkel meg lehet szerezni kutyánk felett. A tanítás viszont időt igénylő feladat.

A kutyakiképzés mindkét tényező figyelembe vételével kell, történjen. Kutyánkat tanítani kell, de ha a rangsorban kutyánk "alatt" vagyunk, nem fog szót fogadni.



Ha kiskutyát vásárolunk, fontos, hogy elkezdjük oktatását. Ezzel nem csak kedvesebbé okosabbá tehetjük őt, de a későbbi kényelmetlenségeket is megspórolhatjuk.


hirdetés

Rengetegen panaszkodnak kutyájukra. Neveletlen, állandóan az ágyra ugrik, megrágja a papucsot, vagy éppen ellopja a vendégek táskáját. Pedig alapvetően egyetlen kutya sem neveletlen, csupán alkalmazkodik környezetéhez, s ha gazdája nem tanítja meg az alapszabályokat, akkor felnőtt korában is a saját feje után megy.

Összeugrál a kutyám

Nem egyszer látunk kedves kiskutyákat, akik állandóan gazdájukra ugranak. Ez kisebb korban nem okoz gondot, de ha egy felnőtt, 60-70 kilós kutya ugrik gazdájára -vagy éppen a szépen felöltözött vendégre-, az már nem olyan kellemes. Éppen ezért már kisebb korban meg kell tanítanunk kedvencünknek, hogy csak akkor ugráljanak, amikor az nem zavar senkit.

Néhány egyszerű lépés:

- Amikor a kiskutya nekünk ugrik, ne simogassuk meg. Lehet, hogy nem értik meg elsőre a célzást, de ha huzamosabb időn át alkalmazzuk ezt a módszert, akkor előbb-utóbb elhagyja a rossz szokást.
- Amikor ugrálni kezd, szóljunk rá, hogy üljön le. Ha már kezdi megtanulni, mit kell tennie, ajándékozzuk meg jutalomfalattal.

Játék és fejlődés

A kutyák számára nagyon fontos a játék. Nem csak szórakozás, de egyben a gazdival való kapcsolat erősítésére is alkalmas, ráadásul a kiskutyákkal való játék személyiségük alakulására is hatással van. Fontos, hogy szelektáljuk a játékokat. Az agresszív játékok később a kutya harciasságát eredményezhetik.

Ha gyermekünk játszik a kutyával, mindig figyeljük oda. Erre két nagyon fontos okunk van. Egyrészt a gyermekek nagy része nem ismeri a határokat. Ha véletlenül bántja a kutyát (rálép a lábára, megdobja a labdával), az állat hevesen reagálhat. Másrészt pedig a gyerekek nem tudják felmérni, hogy játékaikkal milyen irányba terelik a kutya fejlődését.

Amíg házi kedvencünk csak két-három hónapos, akár viccesnek is tűnhet, ha játék közben harapdál. Ha azonban erről nem szoktatjuk le, nagyobb korában akár sérüléseket is okozhat. Igyekezni kell olyan játékokat választani, melyek az összhangot, a barátságot segítik elő. Fussunk versenyt kutyánkkal, vagy tanítsuk meg neki, hogyan hozza vissza a labdát. Vigyük el úszni egy tóhoz, vagy vásároljunk neki műanyag játékokat.

Kutya a lakásban és a vendégek

Később az is fontos szerepet kap majd, hogyan reagál a kutya a vendégekre. Az még nem gond, ha megugat egy idegent, de az már problematikusabb, ha azonnal ráugrik (természetesen szeretetből) vagy éppen agresszívan reagál. Jó, ha már kiskorában megtanítjuk arra, mi a teendő, ha vendég érkezik.

A legfontosabb, hogy megtanítsuk számára az "ülj" utasítást. Ha ezt betartja, nem lesz gond a vendégekkel sem. A jól nevelt, szófogadó kutya gazdája társaságában mindenkivel szelíd és barátságos, ugyanakkor távollétében jó házőrző. Fontos, hogy mindig megjutalmazzuk kutyánkat, ha hallgat ránk. Egy dicséret is elég, de jutalomfalattal is megajándékozhatjuk.



A fegyelmező gyakorlatok tanításánál lényeges az alábbi szabályok betartása.
- inger szegény környezetben tanítsunk,
- a vezényszó határozott legyen
- a kutya ne tagadhassa meg a végrehajtást, a kényszerítés hatékony legyen
- a parancsok elkülöníthetők legyenek
- a vezényszó kiadása kisidővel előzze meg a végrehajtást
- a gyakorlás során ne hagyjuk hibázni a kutyát
- kövesse a feloldás a sikeres gyakorlást
- gyakoroljuk különböző körülmények között
- rendszeresen ismételtessük a már megtanult feladatokat is

     

    Azt a tanítási módszert amikor a feloldást követi a kényszerítést, majd a sikeres végrehajtás módszernek nevezzük, tehát sorrendben kényszerítés, végrehajtás, feloldás módszer.

    Más kiképzési módszerek is vannak a fegyelmező gyakorlatok tanítására, de a legrövidebb idő alatt leghatékonyabban a kontraszt módszerrel lehet eredményt elérni.

    Fontos hogy a kiképzés ingerszegény környezetben történjen, mert így a kutya teljes mértékben a gyakorlatok végrehajtására koncentrálhat. Ingerszegény környezet az egy olyan terület ahol emberek és állatok nincsenek, valamint zavaró szagokkal sem szennyezett.

    A kényszerítés fogalma alatt az értjük, hogy a kutyával valamilyen módszer segítségével (póráz kezeléssel, kéz használatával stb.) végrehajthatjuk a kívánt feladatot.

    A tanítás elején a kutya nem köti vezényszóhoz a gyakorlatot, így azért, hogy végrehajtsa kényszert kell alkalmaznunk. Ez nem azt jelenti, hogy a kutya olyasmit tegyen amely nem a természetes mozgása. A későbbiek során is célszerű alkalmazni a kényszert, hogy a gyakorlatok gyors és pontos teljesítése rögződjön. A kutya számár legyen egyértelmű, hogy a kiadott vezényszóhoz melyik gyakorlat végrehajtása tartozik. Mindig azonos erősséggel, és hangsúllyal kell kiadni a parancsokat, hogy a kutyánál a megfelelő cselekvés váltódjon ki. A legjobb példa erre az „ülj” és az „állj” vezényszó közötti különbség. Mindkettő egy szótagú szó így a kutya számára könnyen összekeverhető. Az „ülj” parancsot ezért röviden, az „állj” vezényszót elnyújtva mondjuk ki, hogy a kutya érzékelje a köztük lévő különbséget.

    Lényeges, hogy a vezényszó előzze meg a végrehajtást (kényszert). A kettő közötti időkülönbség csak minimális lehet, a vezényszó kiadása után azonnal következik a gyakorlat végrehajtása. Ezt teszi lehetővé, hogy a kutya a kettő között ki tudjon építeni egy megfelelő kapcsolatot és a vezényszóra is teljesítse a feladatot.

    A „nem hibázhat elv” azt jelenti, hogy a gyakorlás során a kutyától úgy követeljük meg a végrehajtást – akár kényszer alkalmazásával is- , ahogy a tanításnál elvártuk. Amennyiben a gyakorlás során rendszeresen eltűrjük a kutya hibázásait, akkor beépül a gyakorlatokba ami a szabályos végrehajtás rovására megy.

    Nem szabad elfelejteni, hogy megelőzni könnyebb mint kijavítani.

    Kényszerítés fokozott megterhelést ró a kutya idegrendszerére. A sokáig tartó egysíkú igénybevétel pedig amennyiben nem követi feloldás akár a munka megtagadásához is vezethet, a kutya részéről. Többnyire kényszerrel képzett kutyáknál gyakori, hogy a póráz lecsatolása után azonnal otthagyja vezetőjét, tiltakozva a további fegyelmező munka ellen. A kutya számára a feloldás többféle lehet. A legfontosabb a dicséret. Ez soha nem maradhat el egyetlen sikeres gyakorlat után sem. A dicséret a simogatás során éreztetni kell a kutyával elégedettségünket. A hamis érzelmeket tartalmazó dicséret nem éri el kellő hatását, mivel a kutya tökéletesen felismeri a vezető áll érzelmeit. A feloldás lehet még a dicséret mellett a jutalomfalat adása, vagy a gazdával történő apportjáték. Későbbiekben a kutya számára a feloldás motivációvá is válik ami ösztönzi a gyakorlat sikeres elvégzéséhez. Amennyiben ingerszegény környezetben a kutya már megfelelően hajtja végre a gyakorlatokat elérkezett az ideje, hogy a különböző körülmények között inger gazdag terepen is gyakorolhassunk. Ha ilyen körülmények között is megfelelő a végrehajtás, akkor kutyánk alkalmas a vizsga letételéhez. Csak fokozatosan szabad nehezíteni a körülményeket, mert ellenkező esetben jelentősen visszavetheti „tanítványunkat”. Fontos, hogy a kutyával rendszeresen gyakoroltassuk a megtanult feladatokat. Amennyiben ezt elhanyagoljuk, akkor a tanítás során elsajátított gyakorlatok felejtődnek és a kutya alkalmassága is csökken. A kutya számára a parancs lehet vezényszó, látható vagy hallható jel is, pl. kéz vagy testtartás.

     

    A kutya többféle parancshoz is társíthatja egy gyakorlat végrehajtását, pl.: hang és lát jelhez is. Ez tanítható úgy, hogy amikor a kutya már vezényszóra végrehajtja a gyakorlatot akkor a parancs kiadásával egy időben a vezető mutatja a lát jelet is. Megfelelő számú ismétlés után a kutya a lát jelre is végrehajtja a feladatot.

    A fegyelmező gyakorlatok többségének tanítását pórázon hajtjuk végre, ezért nagyon lényeges a helyes póráztartás és póráz kezelés.

    A kutya vérmérsékletétől függően a kiképzés során különféle segédeszközök, kényszerítő eszközök is igénybe vehetők. (pl.: fojtónyakörv, szöges nyakörv, stb.). A szükséges kényszerítő eszköz milyenségének eldöntése a szakoktató feladata. A túlzott engedékenység jelentősen csökkenti a kiképzés eredményességét, de hasonló a helyzet a túlzott keménységgel is, amivel a későbbiekben visszafordíthatatlan idegrendszeri károsodás alakulhat ki a kutyában. Jelentős tényező a kiképzési idő hosszúsága is. Ez függ a kutya idegrendszerének terhelhetőségétől, de meghatározzák különféle külső tényezők is pl.: időjárás. Egy kutya „pszichikai állapota” sohasem állandó és a kiképzés folyamán figyelembe kell ezt venni. Amennyiben a kutya jól hajtotta végre az előre meghatározott feladatokat megfelelő feloldó játékkal kell befejezni a kiképzést.





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 14
Tegnapi: 9
Heti: 79
Havi: 450
Össz.: 441 704

Látogatottság növelés
Oldal: Képzett és/vagy domináns?
Mindent a kutyákról - © 2008 - 2024 - kutyatipp.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével a weboldalkészítés gyors! Itt kezdődik a saját weboldalkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »