Vajon a képzett kutya még mutat-e domináns viselkedést a családban?
Ehhez definiáljuk a két fogalmat.
Képzett kutya azt jelenti, hogy valamilyen feladatra, munkára megtanítottuk kutyánkat.
Dominancia: fölérendeltség, irányító jelleg
Ha kutyánk több feladatot képes végrehajtani még nem jelenti azt, hogy nem domináns a családban. És fordítva is igaz. A nem domináns kutya, amelyik hajlamos engedelmeskedni, még nem jelenti azt, hogy képzett is.
Nagyon fontos ezekre odafigyelni. A dominanciát viszonylag gyorsan és bizonyos módszerekkel meg lehet szerezni kutyánk felett. A tanítás viszont időt igénylő feladat.
A kutyakiképzés mindkét tényező figyelembe vételével kell, történjen. Kutyánkat tanítani kell, de ha a rangsorban kutyánk "alatt" vagyunk, nem fog szót fogadni.
Ha kiskutyát vásárolunk, fontos, hogy elkezdjük oktatását. Ezzel nem csak kedvesebbé okosabbá tehetjük őt, de a későbbi kényelmetlenségeket is megspórolhatjuk.
hirdetés
Rengetegen panaszkodnak kutyájukra. Neveletlen, állandóan az ágyra ugrik, megrágja a papucsot, vagy éppen ellopja a vendégek táskáját. Pedig alapvetően egyetlen kutya sem neveletlen, csupán alkalmazkodik környezetéhez, s ha gazdája nem tanítja meg az alapszabályokat, akkor felnőtt korában is a saját feje után megy.
Összeugrál a kutyám
Nem egyszer látunk kedves kiskutyákat, akik állandóan gazdájukra ugranak. Ez kisebb korban nem okoz gondot, de ha egy felnőtt, 60-70 kilós kutya ugrik gazdájára -vagy éppen a szépen felöltözött vendégre-, az már nem olyan kellemes. Éppen ezért már kisebb korban meg kell tanítanunk kedvencünknek, hogy csak akkor ugráljanak, amikor az nem zavar senkit.
Néhány egyszerű lépés:
- Amikor a kiskutya nekünk ugrik, ne simogassuk meg. Lehet, hogy nem értik meg elsőre a célzást, de ha huzamosabb időn át alkalmazzuk ezt a módszert, akkor előbb-utóbb elhagyja a rossz szokást.
- Amikor ugrálni kezd, szóljunk rá, hogy üljön le. Ha már kezdi megtanulni, mit kell tennie, ajándékozzuk meg jutalomfalattal.
Játék és fejlődés
A kutyák számára nagyon fontos a játék. Nem csak szórakozás, de egyben a gazdival való kapcsolat erősítésére is alkalmas, ráadásul a kiskutyákkal való játék személyiségük alakulására is hatással van. Fontos, hogy szelektáljuk a játékokat. Az agresszív játékok később a kutya harciasságát eredményezhetik.
Ha gyermekünk játszik a kutyával, mindig figyeljük oda. Erre két nagyon fontos okunk van. Egyrészt a gyermekek nagy része nem ismeri a határokat. Ha véletlenül bántja a kutyát (rálép a lábára, megdobja a labdával), az állat hevesen reagálhat. Másrészt pedig a gyerekek nem tudják felmérni, hogy játékaikkal milyen irányba terelik a kutya fejlődését.
Amíg házi kedvencünk csak két-három hónapos, akár viccesnek is tűnhet, ha játék közben harapdál. Ha azonban erről nem szoktatjuk le, nagyobb korában akár sérüléseket is okozhat. Igyekezni kell olyan játékokat választani, melyek az összhangot, a barátságot segítik elő. Fussunk versenyt kutyánkkal, vagy tanítsuk meg neki, hogyan hozza vissza a labdát. Vigyük el úszni egy tóhoz, vagy vásároljunk neki műanyag játékokat.
Kutya a lakásban és a vendégek
Később az is fontos szerepet kap majd, hogyan reagál a kutya a vendégekre. Az még nem gond, ha megugat egy idegent, de az már problematikusabb, ha azonnal ráugrik (természetesen szeretetből) vagy éppen agresszívan reagál. Jó, ha már kiskorában megtanítjuk arra, mi a teendő, ha vendég érkezik.
A legfontosabb, hogy megtanítsuk számára az "ülj" utasítást. Ha ezt betartja, nem lesz gond a vendégekkel sem. A jól nevelt, szófogadó kutya gazdája társaságában mindenkivel szelíd és barátságos, ugyanakkor távollétében jó házőrző. Fontos, hogy mindig megjutalmazzuk kutyánkat, ha hallgat ránk. Egy dicséret is elég, de jutalomfalattal is megajándékozhatjuk.
Azt a tanítási módszert amikor a feloldást követi a kényszerítést, majd a sikeres végrehajtás módszernek nevezzük, tehát sorrendben kényszerítés, végrehajtás, feloldás módszer.
Más kiképzési módszerek is vannak a fegyelmező gyakorlatok tanítására, de a legrövidebb idő alatt leghatékonyabban a kontraszt módszerrel lehet eredményt elérni.
Fontos hogy a kiképzés ingerszegény környezetben történjen, mert így a kutya teljes mértékben a gyakorlatok végrehajtására koncentrálhat. Ingerszegény környezet az egy olyan terület ahol emberek és állatok nincsenek, valamint zavaró szagokkal sem szennyezett.
A kényszerítés fogalma alatt az értjük, hogy a kutyával valamilyen módszer segítségével (póráz kezeléssel, kéz használatával stb.) végrehajthatjuk a kívánt feladatot.
A tanítás elején a kutya nem köti vezényszóhoz a gyakorlatot, így azért, hogy végrehajtsa kényszert kell alkalmaznunk. Ez nem azt jelenti, hogy a kutya olyasmit tegyen amely nem a természetes mozgása. A későbbiek során is célszerű alkalmazni a kényszert, hogy a gyakorlatok gyors és pontos teljesítése rögződjön. A kutya számár legyen egyértelmű, hogy a kiadott vezényszóhoz melyik gyakorlat végrehajtása tartozik. Mindig azonos erősséggel, és hangsúllyal kell kiadni a parancsokat, hogy a kutyánál a megfelelő cselekvés váltódjon ki. A legjobb példa erre az „ülj” és az „állj” vezényszó közötti különbség. Mindkettő egy szótagú szó így a kutya számára könnyen összekeverhető. Az „ülj” parancsot ezért röviden, az „állj” vezényszót elnyújtva mondjuk ki, hogy a kutya érzékelje a köztük lévő különbséget.
Lényeges, hogy a vezényszó előzze meg a végrehajtást (kényszert). A kettő közötti időkülönbség csak minimális lehet, a vezényszó kiadása után azonnal következik a gyakorlat végrehajtása. Ezt teszi lehetővé, hogy a kutya a kettő között ki tudjon építeni egy megfelelő kapcsolatot és a vezényszóra is teljesítse a feladatot.
A „nem hibázhat elv” azt jelenti, hogy a gyakorlás során a kutyától úgy követeljük meg a végrehajtást – akár kényszer alkalmazásával is- , ahogy a tanításnál elvártuk. Amennyiben a gyakorlás során rendszeresen eltűrjük a kutya hibázásait, akkor beépül a gyakorlatokba ami a szabályos végrehajtás rovására megy.
Nem szabad elfelejteni, hogy megelőzni könnyebb mint kijavítani.
Kényszerítés fokozott megterhelést ró a kutya idegrendszerére. A sokáig tartó egysíkú igénybevétel pedig amennyiben nem követi feloldás akár a munka megtagadásához is vezethet, a kutya részéről. Többnyire kényszerrel képzett kutyáknál gyakori, hogy a póráz lecsatolása után azonnal otthagyja vezetőjét, tiltakozva a további fegyelmező munka ellen. A kutya számára a feloldás többféle lehet. A legfontosabb a dicséret. Ez soha nem maradhat el egyetlen sikeres gyakorlat után sem. A dicséret a simogatás során éreztetni kell a kutyával elégedettségünket. A hamis érzelmeket tartalmazó dicséret nem éri el kellő hatását, mivel a kutya tökéletesen felismeri a vezető áll érzelmeit. A feloldás lehet még a dicséret mellett a jutalomfalat adása, vagy a gazdával történő apportjáték. Későbbiekben a kutya számára a feloldás motivációvá is válik ami ösztönzi a gyakorlat sikeres elvégzéséhez. Amennyiben ingerszegény környezetben a kutya már megfelelően hajtja végre a gyakorlatokat elérkezett az ideje, hogy a különböző körülmények között inger gazdag terepen is gyakorolhassunk. Ha ilyen körülmények között is megfelelő a végrehajtás, akkor kutyánk alkalmas a vizsga letételéhez. Csak fokozatosan szabad nehezíteni a körülményeket, mert ellenkező esetben jelentősen visszavetheti „tanítványunkat”. Fontos, hogy a kutyával rendszeresen gyakoroltassuk a megtanult feladatokat. Amennyiben ezt elhanyagoljuk, akkor a tanítás során elsajátított gyakorlatok felejtődnek és a kutya alkalmassága is csökken. A kutya számára a parancs lehet vezényszó, látható vagy hallható jel is, pl. kéz vagy testtartás.
A kutya többféle parancshoz is társíthatja egy gyakorlat végrehajtását, pl.: hang és lát jelhez is. Ez tanítható úgy, hogy amikor a kutya már vezényszóra végrehajtja a gyakorlatot akkor a parancs kiadásával egy időben a vezető mutatja a lát jelet is. Megfelelő számú ismétlés után a kutya a lát jelre is végrehajtja a feladatot.
A fegyelmező gyakorlatok többségének tanítását pórázon hajtjuk végre, ezért nagyon lényeges a helyes póráztartás és póráz kezelés.
A kutya vérmérsékletétől függően a kiképzés során különféle segédeszközök, kényszerítő eszközök is igénybe vehetők. (pl.: fojtónyakörv, szöges nyakörv, stb.). A szükséges kényszerítő eszköz milyenségének eldöntése a szakoktató feladata. A túlzott engedékenység jelentősen csökkenti a kiképzés eredményességét, de hasonló a helyzet a túlzott keménységgel is, amivel a későbbiekben visszafordíthatatlan idegrendszeri károsodás alakulhat ki a kutyában. Jelentős tényező a kiképzési idő hosszúsága is. Ez függ a kutya idegrendszerének terhelhetőségétől, de meghatározzák különféle külső tényezők is pl.: időjárás. Egy kutya „pszichikai állapota” sohasem állandó és a kiképzés folyamán figyelembe kell ezt venni. Amennyiben a kutya jól hajtotta végre az előre meghatározott feladatokat megfelelő feloldó játékkal kell befejezni a kiképzést.